Legea Non-Educatiei: cine n-are carte, are parte!

UPDATE 11.09: Informațiile din această ordonanță de urgență au fost interpretate în mod eronat de presă. Astăzi a fost emis un comunicat al Ministerului Educației care clarifică aceste informații false. În acest caz, să ne bucurăm că informațiile despre această ordonanță nu sunt adevărate și să sperăm că nu se vor aplica niciodată.

Vorbe precum „sistemul educațional din România e praf” au devenit deja un clișeu; multă lume le spune dar puțini fac ceva în privința asta. Acest lucru este de mult timp simțit pe piață și una din dovezile cele mai clare este rata de promovabilitate din ce în ce mai scăzută a bacalaureatului de la an la an, în ciuda examenelor care devin din ce în ce mai ușoare. De parcă nu era destul, un alt studiu recent realizat de UNICEF spune că 1 din 5 elevi români renunță la școală după 8 clase.

Este suficient ca doar aceste două statistici să stârnească întrebări Ministerului Educației. Însă, ce primim în schimb? O nouă ordonanță de urgență dată de Guvernul Ponta, care le permite absolvenților de liceu fără diplomă de BAC să se înscrie la facultăți și, culmea, dacă iau BAC-ul în primul an de facultate, să treacă direct în anul II!

Cu alte cuvinte, prin aprobarea acestei ordonanțe, Ministerul nu face altceva decât să „măcelărească” Legea Educației. Ce le mai putem cere tinerilor care sunt în situația cu pricina, dacă nici măcar Guvernul și Ministerul Educației nu gândesc pe termen lung și par total dezinteresați de consecința acestei ordonanțe asupra mediului economic?

Ce încurajează Ministerul Educației acum? Legea Non-educației? Legea dezvățăturii? Această lege e o bucurie pentru tinerii care nu sunt prieteni cu studiile și o palmă dată celor care chiar încearcă să învețe în liceu pentru a intra la o facultate bună și a avea, în viitor, un job bun. Însă, palma nu se oprește acolo; ea va produce un uragan de tineri care vor lua cu asalt Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă și vor ajunge șomeri „întreținuți” din contribuțiile la stat tot mai mari ale angajaților cu acte în regulă.

În consecință, majoritatea firmelor vor avea de suferit! Angajații lor își vor da seama, într-o bună zi, că jumătate din munca lor nu le aparține, ci trebuie să o „doneze” pentru a acoperi găurile din bugetul unui stat care are pe spinare zeci de mii de „lipitori”, pe care tot statul le-a creat.

Totuși, ce este mai dureros? Faptul că a fost aprobată o ordonanță de urgență care încurajează tinerii să nu mai învețe, sau faptul că nu avem vreo reacție publică din partea reprezentanților asociațiilor studențești care, prin proiectele și inițiativele lor, vor să dezvolte tinerii și să le ofere o educație complementară? Reacții negative din partea reprezentanților universităților și a studenților există, însă din păcate prea puține ca să fie luate în seamă.

Eu, personal, aștept un mare protest studențesc, la care să se alăture și reprezentanți ai universităților de prestigiu din România (dacă doresc să își păstreze acest prestigiu). Altfel, asistăm la un proces controlat de idiocratizare în masă, pe care va fi prea târziu să îl oprim.

Oare așa va arăta BAC-ul peste câțiva ani?

iq-test-from-idiocracy

2 Comments

  1. Sa vedem care ar fi variantele: varianta 1: asociatiile studentesti ar putea protesta dar nu o vor face. De ce? majoritatea traiesc ca un parazit de pe urma aliantelor cu universitatile. Daca universitatile nu le dau voie sa existe intr-un campus, nu si-ar mai putea desfasura activitatile cu atata usurinta. Prin urmare, ma indoiesc ca o asociatie de studenti s-ar pune rau cu mana care ii hraneste cu riscul de a li se refuza treptat anumite facilitati sau chiar cu riscul de a-si inchide activitatea….
    Varianta 2: universitatile “de prestigiu” sa protesteze..cred ca merge totul pana la bani. Doar daca faci niste calcule, veniturile unei universitati pot creste de la minim 30% pana la nu stiu cate sute%. Atunci, care ar mai fi interesul universitatilor in a se baga in asa ceva?
    Pana la urma ce e esential e ca legea asta a non-educatiei, cum o numesti tu, reprezinta o oportunitate pentru mai multe parti implicate: bani pentru universitati, educatie mai usoara pentru cei care nu sunt in relatii bune cu cartea, oportunitate pentru guvern in a-si atrage mai multi de aceeasi parte…Amenintare este, pentru cei care s-au spetit invatand, pentru companiile care vor fi induse in eroare de atatea trepte educationale..

    • Este adevărat, această lege reprezintă o oportunitate pentru mai multe părți implicate și cred că de aceea nimeni nu are un cuvânt de spus împotrivă. Totuși, este bine să aflăm că a fost doar o interpretare eronată a ei, pentru că de fapt nu vor fi studenți la facultate fără bac, ci doar studenți la școli postliceale care pot ține până la 3 ani. Este o variantă decentă de educație pentru un tânăr care nu a luat BAC-ul și nu pune preț pe învățare, ci mai mult pe muncă. Ai dreptate, este adevărat că amenințarea este pentru cei care au învățat mult ca să ajungă la un master și pentru angajatori, care nu vor mai ști pe care treaptă educațională să pună preț.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

© 2017 Cătălin Ionașcu

Theme by Anders NorenUp ↑